Belasting B.V. Onderneming
Voor veel ondernemers zijn belastingen van een B.V. onderneming moeilijke materie, terwijl er juist zoveel kansen liggen. U als ondernemer weet dat u geen verboden fiscale constructies moet toepassen, onjuiste belastingaangifte moet doen of een slordige administratie moet voeren. Deskundig belastingadvies van een ervaren fiscalist zorgt er voor dat u belangrijke fiscale voordelen haalt en niet mis loopt evenals dat u bescherming ontvangt tegen boetes, sancties, gerechtelijke procedures enz.
Onze fiscalisten zien alle kansen en zetten dit om naar voordelen voor onze cliënten en beschermen ze, door onze jarenlange ervaring en deskundige senior fiscalisten allen met de meester titel (mr.). Vaak heeft dit direct resultaat, zodat er geen problemen ontstaan, problemen verdwijnen, geen belastingvoordeel gemist wordt en de financiële positie verbeterd.
Wat is besloten vennootschap ofwel B.V. ?
De afkorting B.V. staat voor een besloten vennootschap, waarbij er sprake is van een beperkte aansprakelijkheid. Een B.V. is in feite een samenwerkingsverband van degene die de aandelen van de rechtspersoon (in dit geval de B.V.) in handen hebben. Bij de oprichting van een B.V. worden aandelen uitgegeven aan degenen die het op willen richten of aan personen die geld of goederen in het bedrijf in brengen. Het is een rechtsvorm waarbij degenen die de aandeelhouders of bestuurders zijn, niet aansprakelijk zijn met eigendom wat in privébezit is. Dit is zo omdat de B.V. een rechtsvorm is met rechtspersoonlijkheid. Deze rechtsvormen zijn op zichzelf handelingsbekwaam, waardoor deze (in dit geval de B.V.) zelf besluiten mag nemen, schulden op zich kan nemen en tot overeenkomsten kan komen. Ook kan de B.V. eigenaar zijn van verschillende goederen. (bijv. vastgoed, bedrijfsmiddelen etc.). Een rechtspersoon kent dus veel overeenkomsten met natuurlijke personen, in de zin dat zij bijvoorbeeld ook aangeklaagd en failliet verklaard kunnen worden.
Welke verplichtingen kent een B.V.
Vroeger was het verplicht om bij het opstarten van een besloten vennootschap een startkapitaal te hebben van minimaal € 18.000. Er was dus een aardige drempel om deze rechtsvorm op te richten. In 2012 heeft de overheid besloten dat deze drempel een stuk lager moest liggen en daarom is het tegenwoordig verplicht om een symbolische € 0.01 aan startkapitaal in te brengen. Dit kan natuurlijk geld zijn, maar kan ook bestaan uit bezittingen zoals vastgoed.
Voordat je een B.V. kan oprichten moet je een bezoek brengen aan de notaris. Die moet namelijk een notariële akte opstellen waarin de statuten van de B.V. worden opgenomen. In deze statuten zijn bijvoorbeeld de volgende zaken opgenomen:
- Hoe het bestuur wordt aangesteld en op welke wijze zij ontslagen kunnen worden;
- De bevoegdheden van de diverse onderdelen binnen de B.V;
- Afspraken over de wijze waarop aandelen overgedragen kunnen worden; en
- De naam van de B.V., de plaats waar deze gevestigd wordt en wat het doel is wat men met de B.V. bereiken wil.
De voordelen van een B.V. ten opzichte van een eenmanszaak.
Er zijn enkele voordelen te benoemen waarom het aantrekkelijker is om een B.V. op te richten in plaats van een eenmanszaak. Wat vaak als grootste voordeel wordt gezien is het feit dat de B.V. zelf een rechtspersoon is en dat je daardoor niet persoonlijk aansprakelijk gesteld kunt worden voor schulden die gemaakt worden. Het is daarnaast gemakkelijker om investeerders aan te trekken doordat je aandelen uit kunt geven waarmee kapitaal vergaart kan worden. Ook is het mogelijk om er een ingewikkelde bedrijfsvoering op na te houden wanneer je de behoefte hebt om risico te spreiden of bepaalde belastingvoordelen te verkrijgen. Dit komt omdat je de mogelijkheid hebt om meerdere vennootschappen op te richten die onder dezelfde holding vallen.
Belastingen en een B.V.
Voor de belasting die betaald moet worden, kan het ook aantrekkelijk zijn een B.V. op te richten. Over het algemeen is dit pas het geval als er € 130.000 winst wordt gemaakt of meer. Als de winst lager is dan blijft een eenmanszaak voor de belasting aantrekkelijker. Je hebt dan recht op bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek en de ondernemersaftrek, en hebt bepaalde verplichtingen niet zoals het opstellen van een jaarrekening. Bij een B.V. betaal je geen inkomstenbelasting maar vennootschapsbelasting. Dit kan voordeliger zijn, maar meestal dus pas vanaf een bedrag van € 130.000 winst of meer. Bij hogere winsten is een B.V. vaak aantrekkelijker, echter heb je wel te maken met hogere kosten door o.a. kosten van een accountant voor het opstellen van verplichte stukken. Er is altijd de mogelijkheid om een bedrijf te starten als eenmanszaak en deze op een later moment om te zetten naar een B.V.
BV en de directeur grootaandeelhouder (DGA): wat moet een DGA minimaal verdienen?
Naast de vennootschapsbelasting heb je bij een B.V. met nog een aantal belastingen te maken. Ten eerste is er natuurlijk de omzetbelasting ofwel de BTW. Ieder bedrijf dient belasting af te dragen over de waarde die men toevoegt. Daarnaast krijgen de aandeelhouders te maken met dividend belasting, wanneer er dividend uitgekeerd word. Deze bedraagt 15% en moet door de B.V. ingehouden worden voor de uitbetaling plaats vind. Tot slot krijgt de directeur grootaandeelhouder (DGA) een salaris waar inkomstenbelasting over betaald moet worden. De belastingdienst beschouwt je als DGA, wanneer je werkzaam bent in een B.V. en daarnaast minimaal 5% van de aandelen in bezit hebt. De belastingdienst heeft een aantal verplichtingen gesteld aan het salaris wat een DGA moet verdienen. Zo mag het niet lager zijn dan de werknemer die het meeste verdient. Ook is er een minimaal bedrag van € 51.000 vastgesteld. Dit is zo gedaan omdat anders het oplopende belastingtarief van box 1 in de inkomstenbelasting ontlopen kan worden. Anders zou men een laag loon kunnen uitkeren aan zichzelf en de rest als dividend uitkeren, waar een veel lager tarief over hoeft betaald te worden.
Vragen van ondernemers over de BV
Onderstaand vragen die wij geregeld krijgen van ondernemers die een BV bezitten of daar deel van uitmaken.
- Welke belastingregels gelden er voor een BV?
- Is het voor mijn bedrijf fiscaal voordelig om een BV als rechtsvorm te kiezen?
- Welk tarief aan dividendbelasting betaal ik bij een BV?
- Hoe hoog is de belastingdruk bij een BV?
- Zijn er kosten die als bedrijfslasten beschouwd kunnen worden bij een BV?
- Hoe zit het met de waardering van schulden en bezittingen op de balans?
- Zijn afschrijvingen op bedrijfsmiddelen mogelijk?
- Welke fiscale tegemoetkomingen zijn er mogelijk als er in bedrijfsmiddelen geïnvesteerd word bij een BV?
- Zijn er onkostenvergoedingen die ik mijn werknemers belastingvrij kan geven bij een BV?
- Is er een recht op een salaris bij de BV?
- Wat zijn de mogelijkheden om mijn kinderen of echtgenote op de loonlijst van een BV te plaatsen?
- Als ik geld leen aan de BV, wat zijn dan de fiscale gevolgen?
- Wanneer kan ik beter kiezen voor een holdingstructuur in plaats van een BV?
- Kan ik het beste privé of via de BV beleggen?
- Als ik geld leen aan de BV wat zijn dan de fiscale gevolgen?
- Als ik als ondernemer kom te overlijden of te maken krijg met een echtscheiding, wat zijn dan de fiscale gevolgen?
- Wanneer kan ik het beste kiezen voor een BV of voor een structuur met een holding?
- Als ik onroerend goed verhuur aan de BV wat zijn dan de fiscale gevolgen?
Aan onze fiscalisten worden naast bovenstaande vragen, ook vele andere fiscale kwesties en vragen gesteld. Al uw vragen kunt u aan ons voorleggen. Wij geven duidelijkheid en helderheid en lossen uw fiscaal vraagstuk of probleem op.
Hoge kwaliteit belastingadvies en senior fiscalist met meestertitel mr. en jarenlange ervaring
Onze senior fiscalisten die allen de mr. titel bezitten, bestuderen en bespreken de meest recente ontwikkelingen en veranderingen betreft belastingen en alle relevante wetgeving. Wij helderen nationale- en internationale belastingproblemen en fiscale kwesties op.
Onze senior fiscalisten zijn gespecialiseerd in belastingwetgeving en hebben daar de universitaire meester titel voor ontvangen. Een normale belastingadviseur heeft enkel belastingcursussen of een hbo afgrond, veel minder kennis dan een fiscalist en maakt vaker fouten met mogelijk behoorlijke financiële gevolgen. Verstandig is het geen genoegen te nemen met een standaard belastingadviseur met niet voldoende deskundige adviezen, maar om een senior fiscalist in te schakelen.
Onze senior fiscalisten behalen voor onze cliënten, het best mogelijke resultaat. Belastingadvies, belastingaangiftes, financieel advies, juridisch advies of gesprekspartner, GP Fiscalisten is er voor u!
Contact GP Fiscalisten
Een geheel traject begeleiden of antwoord op uw fiscale vragen. De fiscalisten van GP Fiscalisten kunnen een hoop waarde voor u hebben. Wilt u een fiscaal kantoor met alleen senior fiscalisten met jarenlange ervaring voor uw fiscale zaak, probleem of vragen, neem dan contact op met één van onze deskundige ervaren fiscalisten, voor een gratis en vrijblijvend intakegesprek.
BELASTINGADVIES NODIG?
Bel: 070-2017343 1ste gratis en vrijblijvend intakegesprek.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag tussen 09.00u en 20.00u) Tevens zijn wij altijd bereikbaar per e-mail: info@gpfiscalisten.nl of via het contactformulier aan de rechterzijde van onze website.
MEER INFORMATIE
Aan de linkerzijde in de menubalk van deze website, vindt u meer informatie over belastingen en fiscale zaken. Klik hiervoor aan de linkerzijkant van de website op de menubalk.
GP Fiscalisten: Belastingadvieskantoor en onze andere dienstverlening
GP Fiscalisten bezit de expertise en ervaring om complexe fiscale vraagstukken volledig op te helderen. GP Fiscalisten zorgt voor de meest uitgebalanceerde oplossing en is u in Noord-Holland en omgeving van dienst betreft:
- Belastingen Ondernemers: BTW, omzetbelasting, vennootschapsbelasting inkomstenbelasting, loonbelastingen en andere belastingen;
- Belastingen Particulieren: erfbelasting, schenkbelasting, overdrachtsbelasting en andere belastingen;
- Alle vastgoedadvies en onroerend goed (vastgoedspecialist in huis);
- Financieel advies en financiën (financieel specialist in huis);
- Het opstellen en realiseren van belastingaangiften;
- Het controleren van belastingaanslagen en beschikkingen;
- Bedrijfsmiddelen, fiscale winstberekening, leaseauto enz.;
- Het fiscaal optimaliseren van jaarrekeningen, fiscale optimale financiering;
- Alle fiscaal advies;
- Fiscaal recht: gerechtelijke procedures, processtukken, bijstand boekenonderzoek, etc.;
- Juridisch advies (fiscaal juristen, juristen ondernemingsrecht en ons andere kantoor GP juristen voor juristen arbeidsrecht, civiel recht, verbintenissenrecht, bestuursrecht, consumentenrecht en dergelijke)
- Vermogensopbouw;
- Aansprakelijkheid;
- Fiscaal erfrecht, echtscheiding, overlijden
- Pensioenopbouw en oudedagsvoorzieningen;
- Inkomenszekerheden;
- Rechtsvormen: B.V., maatschap, VOF, N.V., commanditaire vennootschap, stichting, vereniging, Holdingstructuur etc.; en
- En zoveel meer…
Stel uw vraag
Contact
GP Fiscalisten
Elisabeth Brugsmaweg 1-705
2555 SC DEN HAAG
Tel: 070-2017343
E-mail: info@gpfiscalisten.nl
Bereikbaar: ma-za 9u -20uur