Overdrachtsbelasting
Voor veel particulieren is overdrachtsbelasting en andere belastingen moeilijke materie, terwijl er juist zoveel kansen liggen. U als ondernemer weet dat u geen verboden fiscale constructies moet toepassen, onjuiste belastingaangifte moet doen of een slordige administratie moet voeren. Deskundig belastingadvies van een ervaren fiscalist zorgt er voor dat u belangrijke fiscale voordelen haalt en niet mis loopt evenals dat u bescherming ontvangt tegen boetes, sancties, gerechtelijke procedures enz.
Onze fiscalisten zien alle kansen en zetten dit om naar voordelen voor onze cliënten en beschermen ze, door onze jarenlange ervaring en deskundige senior fiscalisten allen met de meester titel (mr.). Vaak heeft dit direct resultaat, zodat er geen problemen ontstaan, problemen verdwijnen, geen belastingvoordeel gemist wordt en de financiële positie verbeterd.
Wanneer wordt er overdrachtsbelasting betaald?
Als u besluit om onroerend goed aan te schaffen (bv. een woning, pand of kavel), krijgt u te maken met overdrachtsbelasting. Dit is een belasting die u betaald wanneer u eigenaar wordt van onroerend goed. Het is een percentage van de koopsom wat u betaald heeft. Het kan gaan om de aankoop van uw woonhuis, maar ook bij aankoop van een bedrijfspand, vakantiehuis of huis bedoeld voor verhuur. Wanneer u een woning koopt, spreekt men vaak van kosten koper. Dit zijn extra kosten die de koper moet betalen bovenop de koopsom. Deze belasting is één van die kosten. Wanneer u bij aankoop een akte heeft laten opmaken door een notaris, zal deze notaris zorgdragen voor de betaling van de overdrachtsbelasting. Wanneer er geen notaris bij aankoop betrokken is moet u zelf de aangifte doen bij de belastingdienst binnen een maand nadat u eigenaar bent geworden.
Tarief overdrachtsbelasting
De overdrachtsbelasting is een percentage van de koopsom wat betaald moet worden. De belastingdienst hanteert hiervoor twee verschillende percentages en maakt onderscheid tussen woningen waarin de kopers zelf langdurig gaan wonen en panden waarin zelf niet gewoond wordt. Hierbij moet gedacht worden aan huizen voor verhuur, vakantiewoningen (ook stacaravan) of andere soorten objecten waarin bewoning niet mogelijk is.
Voor woningen waarin eigenaars wonen is er een standaardpercentage van 2% wat men betaald aan belasting bovenop de koopsom. Bij een woning van € 300.000 is dat een bedrag van € 6.000. Wanneer u een nieuwbouwhuis koopt bent u geen overdrachtsbelasting verschuldigd. Er vindt immers ook geen overdracht plaats.
Voor woningen waarin de eigenaars niet wonen geldt een significant hoger percentage belasting wat afgedragen moet worden. Dit geldt voor woningen bestemd voor verhuur, een woning op een vakantiepark of de garage die gekocht is om in te klussen. Wanneer u als ondernemer een pand aankoopt om hier uw bedrijf in te vestigen is dit belast met een hoger percentage overdrachtsbelasting. Het tarief wat in 2024 voor deze woningen geldt is 10.4%. Dat betekent dus dat uw vakantiehuis waar € 150.000 voor betaald is, nog een heffing overdrachtsbelasting van € 15.600 bovenop de koopsom komt.
Vrijstellingen van overdrachtsbelasting
Om starters op de woningmarkt meer kansen te geven en voordeel te geven bij de aanschaf van het eerste huis heeft de overheid besloten dat zij vrijgesteld worden van het betalen van overdrachtsbelasting wanneer aan enkele voorwaarden wordt voldaan. Er is een leeftijdseis gesteld, waarbij de koper tussen de 18 en 35 jaar oud moet zijn. De woning moet worden aangekocht met het doel hier zelf te gaan wonen. Tot slot mag de koopsom van de woning niet meer bedragen dan € 510.000.
Vaak zijn starters die een woning zoeken niet alleen, maar zijn het koppels die samen een woning zoeken. Om beide vrijstelling te krijgen, moeten ook beide personen aan de voorwaarden voldoen, wanneer dit niet het geval is, hoeft deze persoon slechts overdrachtsbelasting te betalen over 50% van de koopsom omdat deze ook maar voor de helft eigenaar is.
Overdrachtsbelasting: Kosten koper aftrekbaar
Sommige kosten die gemaakt worden bij de aanschaf van een woning en afsluiten van een hypotheek kunnen worden opgegeven als aftrekpost bij de aangifte inkomstenbelasting. Bijvoorbeeld de kosten voor een notaris, kosten van een taxatie en andere hypotheek kosten. De overdrachtsbelasting is helaas één van de kosten, die niet aftrekbaar zijn en u niet kunt gebruiken om uw inkomen te verlagen.
Vragen van particulieren over overdrachtsbelasting
Onderstaand vragen die wij geregeld krijgen van particulieren:
- Als ik een vakantiewoning koop, moet ik dan 10.4% overdrachtsbelasting betalen?
- Is er bij erfpacht een verplichting tot betaling overdrachtsbelasting?
- Is er iets gewijzigd omtrent de overdrachtsbelasting in 2024?
- Welke datum houdt men aan om de leeftijd te bepalen voor het in aanmerking komen van de vrijstelling van overdrachtsbelasting?
- Wat als één van de partners niet voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van de overdrachtsbelasting en de ander partner voldoet wel?
Aan onze fiscalisten worden naast bovenstaande vragen, ook vele andere fiscale kwesties en vragen gesteld. Al uw vragen kunt u aan ons voorleggen. Wij geven duidelijkheid en helderheid en lossen uw fiscaal vraagstuk of probleem op.
Hoge kwaliteit belastingadvies en senior fiscalist met meestertitel mr. en jarenlange ervaring
Onze senior fiscalisten die allen de mr. titel bezitten, bestuderen en bespreken de meest recente ontwikkelingen en veranderingen betreft belastingen en alle relevante wetgeving. Wij helderen nationale- en internationale belastingproblemen en fiscale kwesties op.
Onze senior fiscalisten zijn gespecialiseerd in belastingwetgeving en hebben daar de universitaire meester titel voor ontvangen. Een normale belastingadviseur heeft enkel belastingcursussen of een hbo afgrond, veel minder kennis dan een fiscalist en maakt vaker fouten met mogelijk behoorlijke financiële gevolgen. Verstandig is het geen genoegen te nemen met een standaard belastingadviseur met niet voldoende deskundige adviezen, maar om een senior fiscalist in te schakelen.
Aan onze fiscalisten worden naast bovenstaande vragen, ook vele andere fiscale kwesties en vragen gesteld. Al uw vragen kunt u aan ons voorleggen. Wij geven duidelijkheid en helderheid en lossen uw fiscaal vraagstuk of probleem op.
Contact GP Fiscalisten
Een geheel traject begeleiden of antwoord op uw fiscale vragen. De fiscalisten van GP Fiscalisten kunnen een hoop waarde voor u hebben. Wilt u een fiscaal kantoor met alleen senior fiscalisten met jarenlange ervaring voor uw fiscale zaak, probleem of vragen, neem dan contact op met één van onze deskundige ervaren fiscalisten, voor een gratis en vrijblijvend intakegesprek.
BELASTINGADVIES NODIG?
Bel: 070-2017343 1ste gratis en vrijblijvend intakegesprek.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag tussen 09.00u en 20.00u) Tevens zijn wij altijd bereikbaar per e-mail: info@gpfiscalisten.nl of via het contactformulier aan de rechterzijde van onze website.
MEER INFORMATIE
Aan de linkerzijde in de menubalk van deze website, vindt u meer informatie over belastingen en fiscale zaken. Klik hiervoor aan de linkerzijkant van de website op de menubalk.
GP Fiscalisten: Belastingadvieskantoor en onze andere dienstverlening
GP Fiscalisten bezit de expertise en ervaring om complexe fiscale vraagstukken volledig op te helderen. GP Fiscalisten zorgt voor de meest uitgebalanceerde oplossing en is u in Noord-Holland en omgeving van dienst betreft:
- Belastingen Ondernemers: BTW, omzetbelasting, vennootschapsbelasting inkomstenbelasting, loonbelastingen en andere belastingen;
- Belastingen Particulieren: erfbelasting, schenkbelasting, overdrachtsbelasting en andere belastingen;
- Alle vastgoedadvies en onroerend goed (vastgoedspecialist in huis);
- Financieel advies en financiën (financieel specialist in huis);
- Het opstellen en realiseren van belastingaangiften;
- Het controleren van belastingaanslagen en beschikkingen;
- Bedrijfsmiddelen, fiscale winstberekening, leaseauto enz.;
- Het fiscaal optimaliseren van jaarrekeningen, fiscale optimale financiering;
- Alle fiscaal advies;
- Fiscaal recht: gerechtelijke procedures, processtukken, bijstand boekenonderzoek, etc.;
- Juridisch advies (fiscaal juristen, juristen ondernemingsrecht en ons andere kantoor GP juristen voor juristen arbeidsrecht, civiel recht, verbintenissenrecht, bestuursrecht, consumentenrecht en dergelijke)
- Vermogensopbouw;
- Aansprakelijkheid;
- Fiscaal erfrecht, echtscheiding, overlijden
- Pensioenopbouw en oudedagsvoorzieningen;
- Inkomenszekerheden;
- Rechtsvormen: B.V., maatschap, VOF, N.V., commanditaire vennootschap, stichting, vereniging, Holdingstructuur etc.; en
- En zoveel meer…
Stel uw vraag
Contact
GP Fiscalisten
Elisabeth Brugsmaweg 1-705
2555 SC DEN HAAG
Tel: 070-2017343
E-mail: info@gpfiscalisten.nl
Bereikbaar: ma-za 9u -20uur